vitamin pills

Vitaminer til håret

I denne artikel kan du blive klogere på, hvilke vitaminer og mineraler der har en særlig indvirkning på håret og dets vækst. Du kan blive klogere på, hvad de enkelte vitaminer hjælper med og hvilke fødevarer der indeholder gode mængder af det pågældende mineral og vitamin. Vi informerer dig også om det anbefalede daglige referenceindtag for hver mineral- og vitaminkilde, der er opsat af Fødevarestyrelsen, så du ved, hvor meget du maksimalt burde indtage.

Indtagelsen af mineraler og vitaminer til håret er dog ikke det eneste der skal til for at kunne opretholde et flot og sundt hår. Af den grund kan du også læse mere om, hvordan du bedst plejer dit hår til sidst i artiklen.

Hvilke vitaminer er sundt for mit hår?

Du skal gerne sørge for at indtage en god mængde næringsstoffer fra forskellige typer af vitaminer for at skabe de bedste betingelser for dit hår. Det er altså ikke nok blot at fokusere på én eller to vitaminer. I de nedenstående afsnit kan du læse mere om, hvad de enkelte vitaminer gør for dit hår og hvilke fødevarer der indeholder gode hårvitaminer. 

A-vitamin

A-vitamin er et fedtopløseligt vitamin og du skal derfor passe på ikke at indtage for store mængder af vitaminet. Dog kan du ikke helt undgå vitaminet, da alle celler i kroppen har brug for vitamin A, og derfor er vitaminet også essentielt for dit hårs vækst. A-vitamin bidrager bl.a. til at opretholde en optimal sebum produktion i hovedbunden, da det vedligeholder slimhinderne, heriblandt hudkirtlerne. Sebum, også kaldet talg, vedligeholder hovedbunden og sikrer, at den er velhydreret. 

Ifølge Fødevarestyrelsen burde du indtage 800 mikrogram (μg) A-vitamin på daglig basis. Mangel på vitamin A kan resultere i fedtet, spaltet og knækket hår. Det kan desuden være en fordel at benytte hudplejeprodukter som indeholder A-vitamin, da vitaminet stimulerer kollagendannelsen og sikrer en finere hud. Du kan læse mere om brugen af A-vitamin i diverse produkter her.

Disse fødevarer indeholder A-vitamin

  • Orangefarvede frugter og grøntsager, bl.a. søde kartofler, græskar, mango og gulerødder
  • Mørke bladgrøntsager, bl.a. spinat og grønkål
  • Fede fisk og skaldyr
  • Mælk, ost og æg
  • Nødder

B-vitamin

B-vitamin inddeles normalt i 8 forskellige typer af B-vitamin: Thiamin (vitamin B1), Riboflavin (vitamin B2), Niacin (vitamin B3), Pantothensyre (vitamin B5), Pyridoxin (vitamin B6), Biotin (vitamin B7), Folsyre (vitamin B9) og Cobalamin (vitamin B12). Alle disse vitaminer er med til at styrke cellevæksten, stofskiftet, nervesystemet m.m. Mangel på B-vitamin resulterer bl.a. i træthed, muskelsvaghed, at du taber mere hår end normalt. Hvis du oplever mangel på vitamin B, kan du med fordel begynde at indtage kosttilskud med b-kompleks vitaminer til håret eller være særlig opmærksom på, om du får alle B-vitaminer gennem kosten.

Det anbefales at indtage 1,1 milligram Thiamin (vitamin B1), 1,4 milligram Riboflavin (vitamin B2), 16 milligram Niacin (vitamin B3), 6 milligram Pantothensyre (vitamin B5), 1,4 milligram Pyridoxin (vitamin B6), 50 mikrogram Biotin (vitamin B7), 200 mikrogram Folsyre (vitamin B9) og 2,5 mikrogram Cobalamin (vitamin B12). De fleste fødevarer indeholder B-vitaminer og derfor burde det ikke være svært at indtage den rette mængde.

Biotin

Biotin er afgørende for et sundt og modstandsdygtigt hår, da vitaminet hjælper med at styrke håret indefra. Du vil derfor opleve, at håret ikke lige så nemt knækker eller spalter, hvis du får nok biotin. Derudover hjælper vitaminet kroppen med at nedbryde både fedt, kulhydrater og protein. Det er altså én af de B-vitaminer du skal være særligt opmærksom på at få indtaget nok af.

Niacin

Vi vil også gerne lige udpensle vigtigheden af N6iacin, da dette B-vitamin er med til at nære hovedbunden, hvilket er med til at skabe bedre betingelser for hårrødderne. Hvis du ikke får nok Niacin i dagligdagen vil du opleve, at håret bliver glans- og livløst, samt er i større risiko for at knække.

C-vitamin

C-vitamin er medvirker til at styrke immunforsvaret og har en antioxiderende virkning på håret, hvilket er med til at beskytte det mod udefrakommende faktorer, såsom frie radikaler. C-vitamin hjælper desuden med at øge kroppens egen produktion af kollagen. Du kan med fordel indtage citrusfrugter i løbet af dagen eller benytte chili i madlavningen, hvis du vil sikre, at du får indtaget C-vitamin i hverdagen. Vær dog gerne opmærksom på, at C-vitamin er et vandopløseligt vitamin, hvorfor du får mest ud af grøntsager og frugter, hvis de spises rå.

Det anbefales at indtage 80 milligram C vitamin om dagen. For de fleste gælder det, at man får rigeligt med C-vitamin gennem kosten, hvorfor det ikke anbefales at indtage et kosttilskud med en større dosis end den anbefalede daglige dosis. For meget C-vitamin kan resultere i oppustethed, diarré og svie ved vandladning.

Disse fødevarer indeholder C-vitamin

  • Citrusfrugter, såsom grapefrugt, appelsiner, clementiner o.l.
  • Solbær, brombær og hyben
  • Grønkål, broccoli og rosenkål
  • Nye kartofler
  • Chili

E-vitamin

E-vitamin er en antioxidant, der kan være med til at beskytte håret mod udefrakommende faktorer. Dette kan bl.a. være os, røg og anden forurening, der kan virke nedbrydende på huden og hårets celler. Indtagelsen af E-vitamin er altså med til at forhindre oxidativ stress. Derudover øger det blodcirkulationen i hovedbunden, hvorfor hårsækkene opnår mere ilt, hvilket er med til at styrke håret. 

Alt i alt kan du altså opnå en sundere og længere hår, hvis du sørger for at tilføre kroppen nok E-vitamin. På daglig basis anbefales det, at man indtager 12 milligram vitamin E. Du finder især E-vitamin i fede madvarer. Hvis du får rigeligt med E-vitamin gennem din kost, burde du ikke supplere yderligere med et kosttilskud, der indeholder vitaminet, da det i så fald kan lede til hovedpine, infektioner, mavesmerter eller have en blodfortyndende virkning.

Disse fødevarer indeholder E-vitamin

  • Fede mælkeprodukter
  • Nødder, frø og kerner
  • Diverse fuldkornsprodukter
  • Torsk – både rogn og lever
  • Æggeblommer
  • Planteolier
  • Avocado

Vigtige mineraler til håret

Det er ikke kun vitaminer, der er vigtige for dit hår. Især mineralerne jern og magnesium har også en indflydelse på, hvor modstandsdygtigt hårstrå og -rødder er. Du kan læse mere om hver af de to vigtige mineraler til håret herunder.

Jern

Størstedelen af kroppens indhold af jern findes i blodet og musklerne, mens en mindre del findes i leveren, milten og den røde knoglemarv.. Jern er således en del af de røde blodceller, som sørger for at transportere ilt rundt til hele kroppen. Man kan altså roligt sige, at jern er et essentielt mineral, som alle mennesker har brug for. Det er også en af de vitaminer og mineraler, der har en positiv indvirkning på håret, da jern styrker håret indefra, hvilket resulterer i en sundere hårvækst.

Man skal gerne indtage 14 milligram jern om dagen. Mangel på jern kan bl.a. resultere i træthed og muskelsvaghed, men også bleghed, hovedpine, svimmelhed, åndenød og hjertebanken. Hvis du har svært ved at indtage nok jern, så kan du kombinere indtagelsen af bestemte jernholdige fødevarer med en øget indtagelse af C-vitamin. Vitamin C har nemlig en positiv indvirkning på kroppens evne til at optage jern. Dog skal du holde dig fra for meget calcium, rødvin, te og kaffe i forbindelse med måltider, da disse fødevarer nedsætter kroppens optagelse af jern.

Disse fødevarer indeholder jern

  • Kød, fisk og skaldyr
  • Æggeblommer
  • Linser, bælgfrugter og spinat
  • Fuldkorns- eller surdejsbrød

Magnesium

Hvis du lider af hovedbundsproblemer, så er det muligvis fordi du ikke indtager nok magnesium i hverdagen. Magnesium er et mineral, der især findes i diverse grøntsager og fuldkornsprodukter. Mineralet hjælper til et bedre stofskifte og forbedrer samspillet mellem nervesystemet og muskulaturen og hjertet. Derudover bidrager magnesium til, at håret gror optimalt, da det netop hjælper til at holde hovedbunden i balance.

Det anbefales at indtage 375 milligram magnesium i dagligdagen. Hvis du har svært ved at få indtaget den rette mængde på trods af opretholdelsen af en varieret kost og sund livsstil, kan det anbefales at benytte diverse kosttilskud, som indeholder magnesium.

Disse fødevarer indeholder magnesium

  • Fuldkornsprodukter
  • Nødder og frø
  • Bananer
  • Avocado
  • Grønne blodgrøntsager, såsom spinat og kål
  • Bønner og broccoli
  • Bulgur og kikærter
  • Mørk chokolade

Hvordan kan jeg ellers pleje mit hår?

Et velplejet og sundt hår resulterer i et stærkt hår, som yderligere fører til, at dit hår ser pænere ud og har lettere ved at gro. Du kommer langt med vitaminer til håret, men det er begrænset, hvad hår vitaminer kan gøre, hvis du samtidig er for hård ved dit hår. Af den grund giver vi dig her 3 gode måder at pleje håret på i hverdagen. Du kan læse mere udførlige beskrivelser af og gode råd til de bedste måder at pleje håret på i vores guide til at få sundt og langt hår.

Vask håret mere skånsomt

Det første råd til, hvordan du bedst plejer dit hår omhandler din rutine i badet, når du skal vaske håret. Mange mennesker vasker nemlig ikke håret optimalt, hvilket kan resultere i fedtet, slidt og tørt hår. Og så er du altså allerede kommet dårligt fra start. Vi vil anbefale dig at:

Mindske antallet af hårvaske

Hovedbunden producerer selv sebum / talg, der er en fedtholdig og olieagtig substans. Sebum er med til at beskytte hud og hår mod udtørring, snavs og bakterier. Af den grund vil en hovedbund i balance producere den helt rigtige mængde sebum, der skal til for at holde din hovedbund velhydreret og ren i længere tid. Hver gang du vasker hår, vil du dog vaske laget af sebum af. Og derfor kan det godt betale sig at udskyde hårvasken, så du kun vasker hår 2 til 3 gange på en uge – gerne kun hver tredje dag. På den måde opretholder du en god balance i hovedbunden. 

Du kan altid benytte dig af tørshampoo, hvis du oplever at få fedtet hår mellem hårvaskene. Det kan nemlig godt tage lidt tid før sebumproduktionen og håret vænner sig til den nye rutine. Læs om de bedste tørshampooer på markedet i vores tørshampoo test.

Vaske håret med shampoo to gange

Det er desuden en god ide at vaske håret to gange med shampoo, så du er sikker på, at du får renset hår og hovedbund i dybden. Normalt vil den første rens med shampoo kun fjerne det værste støv, snavs og bakterier. Anden omgang med shampooen vil altså kunne gå mere i dybden – og så får din hovedbund og hårrødder også mere glæde af shampooens ingredienser / næringsstoffer.

Altid benytte en form for balsam

Du skal huske at benytte balsam efter at have vasket håret grundigt med shampoo, da balsamen går ind og plejer håret yderligere. Dette sikrer, at du kan børste det mere skånsomt (se afsnittet om at passe på håret), da håret er blevet blødere. Derudover vil brugen af balsam forsegle håret, så det er beskyttet mod udefrakommende faktorer, når du kommer ud af badet. Du kan også med fordel benytte en conditioner spray, creme e.l., der skal sprøjtes / masseres ind i håret efter badet, hvis du har brug for yderligere pleje.

Skrue ned for vandets temperatur

Det skader både din hud og dit hår at tage lange og varme bade. Af den grund vil vi anbefale dig at skrue ned for temperaturen. Det kan endda gøre underværker for dit hår, hvis du skyller håret i koldt vand efter at have vasket det. Det kolde vand hjælper med at forsegle håret, præcis som balsam, så der er mindre risiko for, at det knækker.

Plej håret med de rette produkter

Som beskrevet tidligere i denne artikel, kan du komme langt med kosttilskud, som indeholder særlige mineraler og vitaminer til håret. Disse plejer og styrker nemlig håret indefra. Dog kommer du ikke udenom at skulle tilføre yderligere pleje til dit hår via diverse hårplejeprodukter. F.eks. er det en fordel at benytte hårkur et par gange om måneden (antallet afhænger af hvor slidt dit hår er), så dit hår tilføres en god mængde fugt og næringsstoffer, som den ikke opnår med de daglige produkter. Derudover kan dine spidser have godt af lidt olie, så de ikke spalter eller knækker. Læs om de bedste olier til håret her. Det er desuden en fordel at klippe spidser cirka hver tredje måned, så spidserne ikke tynger resten af håret.

Vi vil også anbefale dig at investere i en shampoo og balsam, der passer til lige præcis din hårtype. På den måde kan du være sikker på, at der tages optimal vare på dit hår – også selvom du glemmer at benytte en hårkur eller olie den pågældende uge. Du kan læse om de bedste shampooer her eller finde gode balsamer i vores store balsam test.

Derudover må vi hellere pointere, at du helt burde undgå hårplejeprodukter, der indeholder kemikalier, da disse kan være skadelige for hud, hår og miljøet. Hvis du gerne vil forkæle dit hår med de bedste ingredienser, kan du med fordel gå efter økologiske produkter.

Pas på dit hår – især når det er vådt

I gennemsnit fælder man 50 til 100 hår om dagen, men hvis du ikke passer på dit hår, så vil du risikere at tabe / hive flere hår ud. Du skal altid passe på dit hår, men sørg for at vær ekstra påpasselig, når det er vådt, da det så er mere følsomt.

Red håret med en skånsom børste

Uanset om dit hår er vådt eller ej, så skal du gerne børste det så skånsomt som muligt, så du ikke hiver i og slider det. En god børste med pigge i forskellige størrelser er at anbefale. Du kan med fordel gå efter en af de såkaldte Detangle børster, hvis du vil have en børste, der nemt får bugt med knuder i håret, uden at det gør ondt. Husk gerne at børste håret nedefra først, så du får udredt de nederste knuder, før du børster igennem hele håret på en gang.

Undgå at benytte varme stylingredskaber

Stylingredskaber i form af krøllejern, glattejern, føntørrer o.l. er generelt en rigtig dårlig ide at benytte på daglig basis. Produkterne er nemlig med til at slide på håret. Hold derfor gerne brugen på et minimum. Og skal du absolut tørre eller style håret, så er det en god ide at benytte et hårplejeprodukt med varmebeskyttende egenskaber (flere olier virker sådan). Stylingredskabet skal desuden også gerne holde én fast temperatur frem for at svinge i varmeniveauet.

Drop de stramme opsætninger i håret

Det er rart at få håret væk fra ansigtet, men stramme opsætninger kan resultere i, at håret knækker, især hvis det allerede er skadet. Du skal derfor holde dig til løse opsætninger, hvis du vil have håret sat op. Hold dig gerne helt fra elastikker og spænder med metallukninger, da disse maser håret.

Benyt et skånsomt hovedpudebetræk

Hvis du er typen, der vender og drejer dig meget om natten, kan det anbefales, at du skifter dit nuværende hovedpudebetræk ud med et af bambus. Et sådant betræk er nemlig blødere, tættere vævet og mere åndbart end materialerne bomuld og satin. Dette medfører en mindre slitage på håret. Du undgår endda også at vågne op med uglet og sammenfiltret hår, hvis du benytter et mere skånsomt hovedpudebetræk.

Lad være med at farve og afblege håret

Hvis du gerne vil gøre noget godt for dit hår, ud over at benytte hårvitaminer og gode plejeprodukter, så du lære at holde af din naturlige hårfarve. Dette vil nemlig kunne få dig til at lade være med at farve og afblege håret med jævne mellemrum. Både farvning og afblegning slider særligt meget på håret, og det kan derfor godt betale sig at droppe vanen fuldstændig. Især hvis du ønsker sundt og modstandsdygtigt hår.

Øg blodcirkulationen i hovedbunden

Som nævnt under gennemgangen af E-vitamin, så vil håret blive styrket af en øget blodcirkulation i hovedbunden, da det tilfører mere ilt til hårsækkene. Indtagelsen af vitaminer, især E-vitamin, er naturligvis én måde at sætte gang i blodcirkulationen på, men du kan også benytte dig af lidt hovedbundsmassage for at sætte gang i processen. Denne kan udføres med særlige massage genstande, en Detangle børste eller blot ved at bevæge fingerspidserne i cirkulerende bevægelser gennem hovedbunden.

En anden fordel ved at give dig selv hovedbundsmassage med jævne mellemrum er, at du slapper mere af og dermed kommer i en bedre sindsstemning. Dette kan sikre dig mere overskud i hverdagen. Og din velvære spiller også en vigtig rolle for, om dit hår og hovedbund er i balance, er modstandsdygtige og har de rette betingelser for vækst.

FAQ

Hvilke vitaminer og mineraler er gode for håret?

Reelt er alle vitaminer gode for din hårvækst, så man kan ikke tale om, at der er én vitamin til hår, som er bedre end andre. Det kræver en kombination af gode næringsstoffer fra både vitaminer og mineraler for at få styrket håret.

Virker det at benytte kosttilskud til håret?

Ja, kosttilskud med særlige blandinger af vitaminer og mineraler, der er ekstra gode for håret kan gøre en stor forskel. Det er dog vigtigt, at du indtager kosttilskuddet hver dag for at få sundt og stærkt hår. Se bl.a. kapslerne og vingummierne fra Hairlust i artiklen.

Hvordan får man stærkere hårvækst?

Det kræver en sund og varieret livsstil, samt tilførslen af gode plejeprodukter til håret, for at få en stærkere og sundere hårvækst. Og er du ramt af tyndt hår, kan du altid tage kosttilskud med mineraler og vitaminer mod hårtab for at opnå et sundere hår.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *